چند سالی است که ورزش کراس فیت در نقاط مختلف دنیا محبوب شده است. اما کراس فیت چیست و چه مزایا و معایبی برای بدن ما به همراه دارد؟ کراس فیت در رده ورزش‌های سنگین دسته‌بندی می‌شود و حرکات آن معمولا عبارتند از:

  • پرش‌های پلیومتریک
  • وزنه‌برداری المپیک
  • وزنه کتل بل
  • حرکات بدنی قدرتی

در این مقاله در مورد فواید ورزش کراس فیت برای شما کامل توضیح می‌دهیم.

تقویت قدرت فیزیکی

کراس فیت چیست

حرکات سنگین و چند جانبه در کراس فیت می‌تواند باعث قوی کردن عضلات و استقامت بدن شما کمک کند. در تمرینات کراس فیت می‌توانید با اضافه کردن وزنه فشار روی عضله را افزایش دهید و عضله سازی کنید.

شما می‌توانید در تمرینات پیوسته خود هر روز عضلات مختلفی را درگیر کنید تا عضلات متنوعی تقویت شوند. تمرینات روزانه نقش مهمی در برنامه کراس فیت ایفا می‌کند. طوری که هر روز یک تمرین ورزشی جدید با این‌ هدف که چند بار در روز می‌توانید آن حرکت جدید را در زمان مشخص تکرار کنید.

استفاده از ورزش‌های هوازی تقویت شده

کراس فیت بانوان

کراس فیت تمرینات قدرتی سنگینی دارد. این نوع تمرینات حداکثر اکسیژن مصرفی شما حین ورزش را بالا می‌برند.

اما تحقیقات در مورد تاثیرات کوتاه مدت و بلند مدت کراس فیت روی تغییرات فیزیولوژی و مزایای هوازی آن، هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است و مطالعات بیشتری برای درک بهتر مزایای هوازی کراس فیت نسبت به دیگر ورزش‌ها نیاز است.

تقویت چابکی، تعادل و انعطاف‌پذیری

کلاس کراس فیت

ورزش کراس فیت شامل ورزش‌های کاربردی روزانه هم می‌شود. این حرکات کاربردی مثل اسکوات، تاب دادن کتل بال یا وزنه برداری، می‌توانند باعث افزایش چابکی، تعادل و انعطاف‌پذیری شوند.

همچنین این حرکات می‌توانند احتمال آسیب دیدگی شما را کاهش دهند و کیفیت زندگی شما را بالا ببرند.

کالری‌سوزی و کنترل وزن

کراس فیت برای لاغری

حرکات کراس فیت برای لاغری و کاهش وزن هم مفید هستند. این ورزش جزو ورزش‌هایی است که کالری سوزی را بسیار افزایش می‌‌دهد. به طور میانگین یک مرد با ۸۸ کیلوگرم وزن بین ۱۵ تا ۱۸ کالری در دقیقه و یک خانم با ۷۴ کیلو گرم وزن می‌تواند بین ۱۳ تا ۱۵ کالری در دقیقه، حین ورزش کراس فیت بسوزاند.

در مقایسه با کراس فیت، ورزش‌های وزنه‌زنی رایج حدود ۱۱ کالری در دقیقه در یک مرد و ۹ کالری در دقیقه در بدن یک خانم می‌سوزانند. اگر هدف شما از کراس فیت برای لاغری است، سعی کنید علاوه بر ورزش کراس فیت یک رژیم غذایی سالم داشته باشید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

آیا کراس فیت ورزش بی‌خطری است؟

حرکات کراس فیت

کراس فیت یک ورزش سنگین است. هر بار که شما درجه سنگینی ورزشی را زیاد می‌کنید، احتمال آسیب‌دیدگی هم افزایش پیدا می‌کند. برخی از آسیب‌های احتمالی حرکات کراس فیت شامل موارد زیر می‌شود:

  • درد پایین کمر
  • پارگی روتاتور کاف (پارگی تاندون یا عضله شانه)
  • پارگی تاندون آشیل
  • آسیب زانو
  • آسیب آرنج

اگر به تازگی ورزش کراس فیت را شروع کرده‌اید، حتما پیش یک مربی حرفه‌ای فیتنس تمرین کنید تا مطمئن شوید حرکات را اشتباه انجام نمی‌دهید. حالت‌گیری اشتباه بدن، عجله کردن برای انجام حرکات پیشرفته‌تر یا بلند کردن وزنه‌های سنگین‌تر از توان، می‌تواند منجر به آسیب در ورزش کراس فیت شود.

تازه‌کاران باید به آرامی پیش بروند و وزنه‌ها را به صورت تدریجی و مرحله به مرحله، با توجه به پیشرفت خود افزایش دهند.

طناب کراس فیت

کراس فیت برای همه افراد بی‌خطر نیست! اگر باردار هستید و در حال حاضر ورزش کراس فیت را انجام می‌دهید، ممکن است ادامه ورزش مشکلی برای شما نداشته باشد، اما حتما با پزشک خود در این مورد مشورت کنید. اگر باردار هستید و به تازگی کراس فیت را شروع کرده‌اید یا می‌خواهید شروع کنید، بهتر است تا به دنیا آمدن فرزند خود دست نگه‌دارید.

این موضوع در مورد کسانی که در حال حاضر آسیب دیده‌اند یا مشکل سلامتی دیگری دارند هم صدق می‌کند. به همین جهت بسیار مهم است که قبل از شروع ورزش با پزشک یا فیزیوتراپ خود صحبت کنید. اگر بالای ۶۵ سال سن دارید نیز ممکن است کراس فیت برای شما مناسب نباشد و باید با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

شروع کراس فیت

لباس کراس فیت

اگر علاقه‌مند به ورزش کراس فیت شده‌اید و دوست دارید به آن شانسی بدهید، می‌توانید در اینترنت به دنبال نزدیک‌ترین کلاس کراس فیت به محل زندگی‌تان جست‌وجو کنید. اکثر کلاس‌‌های کراس فیت به تازه‌کاران پیشنهاد می‌دهند که برای شروع دو یا سه جلسه خصوصی یا نیمه خصوصی با مربی کراس فیت ثبت نام کنند تا با این کار از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنند. بعد از این‌که دوره اولیه را به پایان رساندید می‌توانید در کلاس‌های گروهی کراس فیت ثبت نام کنید، یا اینکه به صورت خصوصی با مربی کراس فیت خود ادامه دهید.

این امکان وجود دارد بعد از اینکه با حرکات کراس فیت آشنا شدید، ورزش‌های روزانه را خودتان به تنهایی انجام دهید، اما تازه‌کاران باید در ابتدا با مربیان حرفه‌ای تمرین کنند. مربیان می‌توانند با مشاهده تمرینات شما صحت انجام حرکات‌تان را تایید کنند و همچنین شما را با تجهیزات مورد نیاز مانند طناب کراس فیت یا لباس کراس فیت مناسب آشنا کنند.

تمرینات کراس فیت قابلیت تغییر کردن و اصلاح شدن برای تازه‌کاران کراس فیت یا کسانی که به تازگی شروع به ورزش کرده‌اند را دارد. اما همانطور که گفته شد باید آنقدر با مربی خود تمرین کنند تا برای ارتقای تمرینات احساس راحتی داشته باشند.

ساده کردن تمرینات و شروع کردن با وزنه‌های سبک، همیشه احتمال آسیب دیدن را کاهش می‌دهد.

کلام آخر

ورزش کراس فیت برای لاغری، افزایش قدرت فیزیکی، چابکی و انعطاف‌پذیری بیشتر مفید است اما ممکن است برای همه مناسب نباشد.

اگر مشکل سلامتی خاصی دارید یا قبلا آسیب دیده‌اید، قبل از امتحان کردن کراس فیت حتما با پزشک خود مشورت کنید و حتما تمرین خود را با یک مربی حرفه‌ای شروع کنید. به هیچ‌ وجه از ابتدا به سراغ ویدیو‌های تمرین کراس فیت در اینترنت نروید چون این مربیان هستند که با راهنمایی شما می‌توانند احتمال بروز آسیب را کاهش دهند.

منبع: Healthline

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!